Fejléc

ISMS tévhitek, avagy lássunk az ISO 27001 tanúsítványon túl

Szerző ikon Tóth Tamás

Dátum ikon 2020.11.24

Az ember azt hihetné, a szabványok pont olyan egyértelmű dolgok, mint a napfelkelte és naplemente. Mindig pontosan tudjuk, mikor, mire számíthatunk velük kapcsolatban. Pedig a helyzet korántsem ennyire egyértelmű. Itt van például a ISO 27000 szabványcsaládba tartozó 27001 szabvány, melynek megnevezése minden információbiztonsággal foglalkozó szakember számára ismerősen cseng: az első kiadása már 15 éves, a gyökerei pedig 25 évre nyúlnak vissza. Mivel az ISO 27001 világszerte ismert és meghatározó szabvánnyá vált, sokan legyintenek a neve hallatára, de valójában a mai napig számos tévhit és rossz gyakorlat él a szabvánnyal, illetve az azon alapuló Information Security Management System-mel (ISMS) kapcsolatban.
Egy ISMS bevezetése a szervezetek életében mérföldkő, hiszen összetett és bonyolult feladat, de mindig akadnak általános alkalmazandó lépések és közös elvek, amelyek gyakran tankönyvszagúnak hatnak. Cikksorozatunkban ezeket a lépéseket, elveket, gyakorlati tapasztalatokat kívánunk megosztani és szeretnénk eloszlatni néhány tévhitet.

Első tévhit: az ISO 27001 az IT biztonságra vonatkozik, így csak az IT-t érinti

Van két témakör, amelyeket gyakran szeretnek összemosni: az információbiztonság és az IT biztonság. Sokan az egész kérdéskört kizárólag technológiai oldalról közelítik meg. S bár kétségtelen, hogy e nézőpont az új és egyre kifinomultabb fenyegetések miatt fontos, de hiba lenne csupán erre szorítkozni.
Az ISO 27001 szabvány kontrolljainak kb. 40%-át technológiai, a maradék 60%-át pedig nem technológiai kontrollok teszik ki: szállítói kapcsolatok, felelősségek, teljesítménymérés, kockázatkezelés, vagyonelemek kezelése vagy akár a fizikai biztonság. Az ISO 27001 szabvány egy évek óta bevált keretrendszerbe foglalja a jól ismert, biztonsággal kapcsolatos people-process-technology hármast, s ebbe a csomagba tökéletesen illeszkednek az IDM megoldások, a felhőalapú szolgáltatások vagy akár az új generációs tűzfalak és a SOC.
Részben az elterjedt technológiai megközelítés táplálja a gyakori tévhitet, mely szerint az információbiztonság kizárólag az IT feladatköre. Valójában az IT üzemeltetésen kívül a fejlesztőknek, a HR-nek, a beszerzésnek, a jognak, a belső ellenőrnek (auditornak), a GDPR óta az adatvédelmi tisztviselőnek, a fizikai biztonsági személyzetnek, a felhasználóknak és nem utolsó sorban a menedzsmentnek is vannak felelősségeik.

Második tévhit: ISO 27001 tanúsítvánnyal rendelkezünk, biztonságosak vagyunk

A legtöbb szervezet elsősorban valamilyen szerződéses kötelezettség teljesítése végett, esetleg anyavállalati nyomásra vezet be és működtet ISMS-t. Az önálló elhatározás ritka, mint a fehér holló. Emiatt az ISMS bevezetések túlnyomó többségénél a falon lógó tanúsítvány a cél, s ezt a különböző sablonokkal, toolkit csomagokkal nem különösebben nehéz elérni. A megfelelés ilyen esetekben háttérbe szorítja a hatékony irányítást és a kockázatkezelést, s ennek veszélye, hogy ezzel a megközelítéssel az ISMS folyamatai, elvei nem épülnek be a szervezet folyamataiba, így nem szállíthat hozzáadott értéket.
Részben az előbbiek miatt, a tanúsítható irányítási rendszerek és más szabványoknak való megfelelés gyakran hamis biztonságérzetet ad a szervezeteknek és partnereiknek, miközben az egyszerű megfelelés korántsem egyenlő a valós, kockázatokkal arányos biztonsággal. Erre a legjobb példái a közelmúltban, a légiközlekedési iparágban végrehajtott támadások, amelyeket olyan légitársaságok is elszenvedtek, amelyek támadásban érintett rendszerei megfeleltek a – legszigorúbb információbiztonsági szabványok közé tartozó – Payment Card Industry Data Security Standard-nak (PCI-DSS). A falon talán tényleg ott lógott a tanúsítvány, de a gyakorlatban ennek vajmi kevés hasznát vették ezzel a hozzáállással.

Harmadik tévhit: nincs szükségünk kockázatkezelésre – és paradigmaváltásra -, az csupán formalitás

A falon lógó tanúsítvány esetét szembe lehet állítani a kockázatalapú- vagy akár a Governance Risk Compliance (GRC) megközelítéssel, ahol az információbiztonság valós hozzáadott értéket ad egy szervezetnek. A szórólapok már számtalan felsorolásban összegyűjtötték az ISO 27001 jellemzőit és előnyeit, de a kockázatkezelés jellemzően kimarad a listából, vagy nem kapja meg az őt megillető hangsúlyt.
Egyértelmű, hogy az ISMS fő célja az információbiztonsági kockázatkezelés kereteinek kialakítása és működtetése, ehhez viszont a legtöbb esetben paradigmaváltásra van szükség, ugyanis sok szervezetnél nem folytatnak szervezeti szintű kockázatkezelést (Enterprise Risk Management) és az információbiztonsági kockázatokat sem kezelik formális módon. Pedig az információbiztonsági kockázatok kezelése növeli a hatékonyságot, ami a kitűzött célok elérését és költségek csökkenését is eredményezheti.

A kockázatkezelés célja a bizonytalanság orvoslása, hiszen ennek köszönhetően a szervezetek kiszámíthatóbb módon működhetnek és ellenállóbbá válhatnak. Az összetett jogszabályi és iparági követelmények és a potenciális partnerek szerződéseinek hosszú információbiztonsági mellékletei sok szervezetet kihívás elé állítanak, de ezeket is be lehet, sőt, be is kell csatornázni a keretrendszerbe.
A fentiekből következik, hogy a kockázatkezelést – és az egész ISMS bevezetést, annak fenntartását – nem pusztán egy falra akasztható tanúsítványért érdemes végigvinni. Éppen ezért kell becsatornázni az aktuális kérdéseket, elvárásokat, aggodalmakat, és tartalommal megtölteni az ISMS-t. Ellenkező esetben a tévhitek tovább gyarapodnak.

Negyedik tévhit: az ISO 27001 bevezetése és fenntartása rengeteg adminisztrációval jár

Kétségtelen, az ISMS bevezetés és fenntartás adminisztrációjával és dokumentációjával kapcsolatos fenntartások részben jogosak, hiszen a dokumentált információ elve – szigorúan a kockázatkezelés és a menedzsment elkötelezettsége után – az ISO 27001 egyik legfontosabb eleme. A dokumentált információ elve biztosítja, hogy az evidenciák alapján az auditorok meggyőződhessenek az ISMS megfelelő működéséről.
E kérdést érdemes megfordítani és az érettségi szintek felől közelíteni. Akár a COBIT, akár a CMMI szerint értékeljük egy tevékenység érettségét, a dokumentáció mindenhol szóba kerül, hiszen enélkül képtelenség érettségi szintet lépni. Sajnos a dokumentáció kialakítása mindig a legkevésbé kedvelt feladatok közé tartozott, de ettől még számos előnye van. Gondoljunk csak a fluktuáció miatti tudásdeficitre, amit nem ugyan lehet teljesen kiküszöbölni, csökkenteni azonban igen!

Közhelynek tűnhet a silószerű működés, de jelen esetben is érdemes felszámolni. Ennek érdekében minden dokumentációt a szervezet már meglévő dokumentációs struktúrájába kell illeszteni, méghozzá a szervezet méretének megfelelően. Egy multinacionális nagyvállalatnak dokumentációs struktúrája persze más felépítésű, mint amit egy kkv esetében használnak. A GRC platformok (például az RSA Archer) megjelenésével bebizonyosodott, hogy ezen a területen az Excel táblázatokon túl is van élet, ami ráadásul hatékonyabb: elég csak az előkészített use case-ekre, applikációkra, vagy a többes hozzárendelésekre gondolni. Egy bizonyos szervezeti méret fölött célszerűbb ilyen GRC megoldásokat használni.

Ötödik tévhit: a sikeres ISO 27001 tanúsítás után nincs teendőnk

Milyen szép is lenne, ha a tanúsítvány falra akasztása után tényleg nem kellene többé foglalkoznunk az ISO 27001 kérdéskörével. Úgy tűnik, a többség fejében élénken él ez a tévképzet, mert – más szabványokhoz és tanúsítványokhoz hasonlóan – az ISMS-re is igaz, hogy sokszor a sikeres tanúsítást követően elhanyagolják őket. Vagyis a menedzsment elkötelezettsége drasztikusan csökken, a felelősök pedig gyakran csak az audit előtt végzik el a fenntartáshoz szükséges – egyébként szerteágazó és fontos – tevékenységeket.
A fenti megközelítés okait elsősorban arra lehet visszavezetni, hogy berögzülnek a rossz gyakorlatok, ennek következtében az ISMS-t nem sikerült megfelelően beilleszteni a szervezetbe és a folyamatokba, valamint a dokumentáció többlet terhet ró a felelősökre, ahelyett, hogy egyszerűsítené a munkájukat. Ez pedig – érthető okokból – nem különösebben motiváló.
A tanúsítás megfelelő megünneplése után a gyakorlattal ellentétben nem lehet elégedetten hátradőlni és gyönyörködni a falon lógó cetliben, hanem a bevezetés során összegyűjtött és beütemezett rendszeres ismétlődő feladatokat kell elvégezni. Miként azt korábban már leírtam: napirenden kell tartani és be kell csatornázni az ISMS-be az információbiztonsággal kapcsolatos tartalmat és kérdéseket.

Iratkozzon fel listánkra, hogy időben értesüljön rendezvényeinkről és cikkeinkről:

Kapcsolódó bejegyzések

További cikkek →

Így add el az ISMS-t menedzsmentnek

Szerző ikon Tóth Tamás

Dátum ikon 2021.04.07

Az ISMS értékesítése a menedzsment felé kritikus lépés a sikeres bevezetéshez. Tudja meg, hogyan érheti el a vezetőség támogatását és elkötelezettségét!

Így vágj bele egy ISMS bevezetési projektbe

Szerző ikon Tóth Tamás

Dátum ikon 2021.06.01

Az ISMS bevezetés összetett projekt, amely vezetői támogatást, pontos scope meghatározást és alapos tervezést igényel a sikeres tanúsításhoz.